سفارش تبلیغ
صبا ویژن

صنعت گردشگری چیست؟

صنعت گردشگری به کلیه فعالیت هایی گفته می شود که مربوط به مسافرت کوتاه مدت افراد به مکانی دور از جایی است که در آن سکونت دارند. این مسافرت می تواند با هدف گذراندن اوقات فراغت انجام شود و یا اهداف دیگری مانند تجارت، دیدار دوستان و یا خانواده دلیل آن باشد. بنابراین نقش اساسی در صنعت گردشگری را مردم و افراد ایفا می کنند، چرا که این صنعت در ارتباط با افرادی است که به هدف گذراندن اوقات فراغت، تجارت و یا دلایل دیگر به داخل یا خارج از کشور سفر می کنند. صنعت گردشگری ارتباط نزدیکی با صنعت هتلداری ، میهمانداری، حمل و نقل و دیگر صنعت هایی که نیازهای گردشگران را در طول مدت مسافرت تامین می کنند، دارد.

این صنعت یکی از بزرگترین صنایع جهان است و اقتصاد بسیاری از کشورهای توریست پذیر را دگرگون کرده است. این صنعت پتانسیل ان را دارد که روابط بین کشورها ،تبادل فرهنگی و مشاغل مختلف را بهبود بخشد و با ایجاد فرصت هایی برای سرگرمی و تفریح گردشگران، به درآمد زایی هر چه بیشتر کشورها کمک کند. 

بخش های صنعت گردشگری چیست؟

  • بخش حمل و نقل: این بخش امکانات جابه جایی مسافران از مبدا به مقصد و بالعکس را در طی مسافرت تامین می کند.این امکانات شامل خدمات سفر های جاده ای، ریلی، هوایی و دریایی می باشد. برای مثال صنعت هواپیمایی نقش مهمی در صنعت مسافرتی مدرن ایفا می کند و امکان دسترسی به مسافران داخلی و خارج از کشور را برای مسافران فراهم می کند و به آنها اجازه می دهد تا به سرعت از طریق هواپیماهای تجاری به مقصد مورد نظر خود برسند. خدمات هواپیمایی به طور کلی به پروازهای سیستمی و پرواز های چارتر تقسیم می شوند.
  • بخش اسکان: مهمترین قسمت صنعت گردشگری، اسکان و اقامت گردشگران می باشد و از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. و ازآنجاییکه غالبا هتل ها اقامتگاه مورد نیاز مسافران را در اختیار انها قرار می دهند صنعت هتلداری به طور غیر قابل تفکیکی با صنعت گردشگری ارتباط دارد. در صنعت هتلداری به مسافران اتاق یا اتاق هایی با امکانات رفاهی در کوتاه مدت ارائه می شود. یکی از وب سایت های که در این زمینه بسیار قوی ظهور کرده است hihotel.ir می باشد که می توانید مشخصات، تصاویر و اطلاعات هر هتل را بررسی و اقدام به رزرو نمایید.
  • بخش مواد غذایی: خوراکی ها و نوشیدنی ها در تمام طول مسافرت جزء نیاز های اساسی مسافران بوده و تامین آن بسیار مهم  می باشد و منبع پر اهمیتی برای درآمد زایی در صنعت گردشگری است. رستوران ها یکی از اصلی ترین راه ها برای تامین این نیاز می باشد که در آن غذا های محلی، بین المللی و یا فست فود سرو می شود.
  • بخش جاذبه های توریستی : اکثر گردشگران با هدف بازدید از مکان های توریستی سفر می کنند و معمولا جذب مکان هایی می شوند که در نزدیکی محل زندگیشان وجود ندارد. صنعت گردشگری معمولا امکان خرید و سرگرمی را برای گردشگران در این مکان های توریستی قرار می دهد و گاهی خرید کردن در وهله اول گردشگران را به خود جلب می کند.

اطلاعات گردشگری

اطلاعات توریستی هم به صورت آنلاین و هم آفلاین وجود دارد. نمونه هایی از اطلاعات توریستی آنلاین وب سایت های اطلاع رسانی است که جاذبه های محلی و جاهای دیدنی، بخش های توریستی و یا امکانات این مکان ها را در اختیار گردشگران قرار می دهد و خدمات آفلاین شامل مراکز اطلاعات گردشگری و ابزار های تولید شده مانند کاتالوگ و بروشور، توسط آنها می باشد.

راهنمایان و تورهای گردشگری

صنعت گردشگری تور

راهنماهای توریستی، امکان دسترسی گردشگران به تورهای سازمان یافته از جاذبه های محلی ، نقاط دیدنی ، ساختمان های آموزشی و سایر مناطق دیدنی را فراهم می کند. با انجام این کار ، آنها قادر به ارائه کمک  و ارائه اطلاعات تخصصی در این زمینه هستند و اغلب این تجربه را برای گردشگران (بازدید کنندگان) لذت بخش تر ، راحت تر و ارزشمندتر می کنند.

تجارت و صنعت گردشگری

صنعت گردشگری یک تجارت بزرگ و پر رونق در تمام کشورهای جهان می باشد. میلیون ها دلار سالیانه در طی مسافرت میلیون ها نفر جا به جا می شود. با تغییر جمعیت و توسعه فناوری روند جدیدی در صنعت گردشگری به وجود آمده است. این تغییر و تحول بسیار سریع گردشگران را از محلی به ملی یا منطقه ای و بین المللی تبدیل کرده است و اگر صاحبان مشاغل می خواهند از این قطار سریع السیر تحولات جا نمانند باید آخرین فناوری ها را در تلاش برای بازاریابی و استراتژی رشد اقتصادی خود به کار گیرند.

صنعت مسافرتی و جهانگردی از رزرو اینترنتی هتل و … تا ارتیاط با مشتری، انتظارات مسافران را تغییر داده است و راه های بسیاری را برای توسعه این صنعت باز کرده است. دانشگاه ها به دانشجویان اصول اساسی و مدیریت در این زمینه را آموزش می دهند و مدرک مدیریت گردشگری اعطا شده به آنان، کمک می کند تا در این صنعت رقابتی، به بهترین نحو عمل کنند.