سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شوشتر، شهر رمز و راز تاریخ ایران

در شمال استان خوزستان شهری به نام شوشترقرار گرفته است که به نام شهر رمز و راز تاریخ ایران معروف شده است. نام این شهر در بین اولین شهر های تمدن ایران است.

این شهر از سمت شمال به کوه های بختیاری، از غرب به دزفول، از سمت شرق به مسجد سلیمان و از جنوب نیز به اهواز راه دارد.

بهترین زمان سفر به شوشتر

اگر قصد سفر به این خطه ی دیدنی ایران را دارید، فصل زمستان بهترین زمان سفر می باشد چرا که آب و هوای بهاری و مدیترانه ای این استان در فصول سرد، خوزستان را به یکی از زیباترین مقاصد گردشگری در زمستان تبدیل می کند.

جاذبه های دیدنی و گردشگری شوشتر

از کهن ترین شهر های استان خوزستان می توان به شهر شوشتر اشاره کرد که با توجه به آب هوای مطلوبی که دارد، گزینه ای مناسب برای گردشگران به حساب می آید. در این قسمت سعی داریم شما را با برخی ازجاذبه های دیدنی آن آشنا کنیم:

سازه های آبی شوشتر

این سازه ها ، مجموعه ای پیوسته از پلها، بندها، آسیاب ها، آبشار ها، کانال ها و... می باشند که در ارتباط با یکدیگر کار می کنند و در دوران حکومت هخامنشیان جهت بهره گیری از آب ساخته شده اند. اما امروزه تنها بخشی از از این ساختار پیچیده باقی مانده است.

ریزش آب حاصل از پساب آسیاب ها، آبشار های مصنوعی زیبایی را ایجاد کرده که به محوطه ای حوضچه مانند می ریزند و منظره ای بی نظیری را می سازند. نام این جاذبه گردشگری نیز در فهرست میراث یونسکو نیز به چشم می خورد.

پل بند میزان شوشتر

در دوره ساسانیان در شوشتر، سدی به نام بند میزان ساخته شد که تا امروز پابرجا مانده است. این سد در جهت تامین آب آبشار ها و سیلاب ها و همچنین تمامی زمین های کشاورزی و روستا های مسیر شاخه گرگر رود کارون مورد استفاده قرار می گیرد.

همچنین این بند از مهمترین اجزا مجموعه سازه های آبی شوشتر است و در روی رود کارون احداث شده است. در ساخت این بند مصالحی مانند سنگ و ساروج به کار رفته است. برای بازدید از این بند بهترین مسیر می تواند خیابان شریعتی و بلوار شرافت باشد.

عمارت کلاه فرنگی

یکی از مهمترین سازه های شهر شوشتر برج یا عمارت کلاه فرنگی می باشد که بی ربط به سازه های آبی موجود در این شهر نیست. این برج دیده بانی در دوره هخامنشیان ساخته شده است و برای نظارت به کار کارگران مشغول در ساخت و ساز در بند میزان بوده است. تنها مصالحی که در ساخت این عمارت به کار رفته است، سنگ است که بخشی از آن هم در طول تاریخ ریخته است و تنها سه متر از آن باقی مانده است.

پل شادروان

پل شادروان

یکی از قدیمی ترین پل های جهان پل شادروان می باشد که به دست مهندسین روم ساخته شده است. این پل دارای 44 دهانه بزرگ و 43 دهانه کوچک می باشد که در حال حاضر 9 دهانه در سمت شمال و 28 دهانه در ضلع جنوبی پل باقی مانده است. پیشینه ساخت پل شادروان به دوره شاپور ساسانی برمی گردد. این پل بر روی شاخه اصلی رود کارون ساخته شده است و بقایای آن در کنار پل آزادگان به چشم می خورد.

نهر داریون

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری در شهر شوشتر، نهر داریون می باشد که از آن نیز به عنوان قدیمی ترین سازه آبی در شوشتر یاد می شود. این سازه نیز یک کانال آبی دست کند می باشد. نام های دیگر این نهر نیز داریوش یا دارا می باشند. همچنین نام این سازه در بین آثار ملی هم دیده می شود و هم اکنون یکی از شاخص ترین سازه های هیدرولیکی شناخته شده است. داریون نهری می باشد که در شهر شوشتر از رود شلیط جدا شده و سپس به آن ملحق شده است.

نهر داریون